Valg 2025

Tirsdag den 18. november 2025 er der kommunalvalg og valg til regionsrådet.

Du kan finde kandidatlisterne på:

Valg.dk

Ofte stillede spørgsmål - Kommunalvalg 2025

Du kan stemme til kommunalvalget, dvs. byrådet og regionsrådet, når du er fyldt 18 år, har fast bopæl i Allerød Kommune og desuden opfylder ét af disse krav:

  • Du har dansk indfødsret (statsborgerskab)
  • Du er statsborger i et andet EU-land
  • Du er statsborger i Island eller Norge
  • Du har boet fast i riget de sidste fire år forud for valgdagen.

Stemmeret for personer under værgemål 

Valgretten omfatter også personer, som er frataget den retlige handleevne efter værgemålslovens § 6, når disse i øvrigt opfylder valgretsbetingelserne nævnt ovenfor.

Stemmeret for statsborgere i øvrige EU-lande

Hvis du er fyldt 18 år, er statsborger i et af de øvrige lande i EU og er registreret i Udenrigsministeriets protokol, har du også ret til at stemme til kommunalvalget.

Valgretten er afskaffet for følgende personer:

  • Udlændinge på tålt ophold
  • Udvisningsdømte udlændinge
  • Administrativt udviste udlændinge
  • Udlændinge, som fra udlandet indsættes direkte til afsoning i en af kriminalforsorgens institutioner

Valgstederne er åbne fra kl. 8.00 til kl. 20.00.

 På dit valgkort kan du se hvilket valgsted du skal benytte.

 Der er fem valgsteder i Allerød Kommune:  

  • Blovstrød - Blovstrød Skole, Kærvej 10, 3450 Allerød (Den stor hal)
  • Skovvang - Lillevang Skole, afd. Skovvang, Poppelvej 1A, 3450 Allerød (Teatersalen)
  • Lillerød - Lillevang Skole, afd. Lillerød, Frederiksborgvej 65, 3450 Allerød (Boldhallen)
  • Lynge - Lynge Idrætsanlæg, Hal 2, Idrætsvej 14, 3540 Lynge
  • Ravnsholt - Ravnsholthallen, Søparken 1, 3450 Allerød

Har du et handicap eller nedsat førlighed, der gør det svært for dig, at benytte det valgsted du tilhører, kan du søge om på valgdagen at stemme ved et mere tilgængeligt afstemningssted i kommunen.

 Ansøgningsskemaet

 Du kan få hjælp ved at ringe til Borgerservice på Tlf. 48 10 01 00 eller via kommunen@alleroed.dk

Borgerservice skal have det udfyldte ansøgningsskema senest mandag den 10. november 2025 kl. 12.

Du modtager dit valgkort med posten inden valget, og husk at medbringe det på valgdagen.

Har du ikke modtaget dit valgkort senest torsdag den 13. november 2025, men mener, at du har ret til at stemme, skal du henvende dig til Borgerservice i kommunen.

Kontakt Borgerservice på tlf. 48 100 100 eller send os en mail via

Det samme gælder, hvis der er fejl på dit valgkort.

Du kan brevstemme på rådhuset i den normale åbningstid fra tirsdag den 7. oktober 2025 kl. 8 til og med fre­dag den 14. november 2025 kl. 16.00.

Der afholdes ekstra åbent kun for brevstemmer på rådhuset lørdag den 1. og 8. november 2025 mellem kl. 10.00 - 14.00 samt fredag den 14. november 2025 kl. 10-16.

Du kan også stemme på bibliotekerne i Allerød og Lynge i den bemandede åbningstid fra tirsdag den 28. oktober 2025 til og med fredag den 14. november 2025 kl. 15.00.

 Se bibliotekets åbningstid 

Husk medbringe legitimation, som f.eks. pas, sundhedskort, kørekort eller dit valgkort.

Hvis du på grund af sygdom eller nedsat førlighed ikke kan møde op på valgdagen, kan du søge om at stemme hjemme. Hvis du har mulighed for at brevstemme på f.eks. sygehuset eller ved dagophold på plejehjem, kan du ikke brevstemme i eget hjem.

Du kan give besked til hjemmeplejen eller din hjemmehjælper, som hjælper dig med, at udfylde og også aflevere ansøgningsskemaet. Du kan også få en anden til at underskrive din ansøgning, hvis du ikke selv er i stand til dette.

 Du kan få udleveret skemaet ved at kontakte hjemmeplejen, hvis de i øvrigt kommer hos dig Ellers kan du kontakte Borgerservice, ved at ringe på telefon 48 10 01 00, sende os en mail via kommunen@alleroed.dk eller Sikker mail

 Ansgningsskema brevstemme i eget hjem med dato.pdf

Borgerservice skal have det udfyldte ansøgningsskema senest torsdag den 6. november 2025 kl. 18.00.

 Hvis du er berettiget til stemme hjemmefra, vil du modtage besøg af to valgtilforordnede – der vil hjælpe dig med afgivelse af brevstemmen. Besøget vil foregå den 12. november 2025 og efter nærmere aftale.

Til kommunalvalget skal du klages skriftligt til byrådet senest tirsdag den 23. november 2025.

Du kan skrive Sikker Mail her eller e-mail kommunen@alleroed.dk eller Byrådet, Bjarkesvej 2, 3450 Allerød.

Valgkort og valgsteder

Alle med valgret får tilsendt et personligt valgkort i ugen op til valget.

Valgkortet er dit bevis for, at du har lov til at stemme til valget. På valgkortet står hvor du skal stemme - altså dit valgsted.

Valgkortet skal medbringes både hvis du stemmer inden valgdagen - eller på selve valgdagen.

Har du brevstemt inden valget og modtaget valgkort?

Du får du tilsendt valgkort også selvom, du måske allerede har stemt, inden valgkortene udsendes. Du bedes i så fald se bort fra valgkortet.

Ved du hvilket valgsted du tilhører?

Er der fejl i dit valgkort, eller det er blevet væk og du ved hvor dit valgsted er, så mød op på valgstedet og medbring legitimation, såsom pas, sundhedskort eller kørekort.

Så udskriver vi et valgkort til dig på valgstedet.

Hvis du ikke kender dit valgsted?

Har du ikke har modtaget dit valgkort - eller har du mistet det og kan ikke huske valgstedet, beder vi dig kontakte Borgerservice og få oplyst, hvilket valgsted, du hører til. 

Borgerservice kan på valgdagen ekstraordinært nås på tlf. 4812 6124 - kl. 9.00 til 20.00.

Herefter kan du møde op på valgstedet med legitimation og få lavet et valgkort på dagen.

Der er fem valgsteder i Allerød

  • Blovstrød
    Blovstrød Skole, Kærvej 10, 3450 Allerød (den store hal)

  • Skovvang
    Lillevang Skole, afd. Skovvang, Poppelvej 1A, 3450 Allerød (teatersalen)

  • Lillerød
    Lillevang Skole, afd. Lillerød, Frederiksborgvej 65, 3450 Allerød (boldhallen)

  • Lynge
    Lynge Idrætsanlæg, Hal 2, Idrætsvej 14, 3540 Lynge

  • Ravnsholt
    Ravnsholthallen, Søparken 1, 3450 Allerød

For alle valgsteder i kommunen er følgende til rådighed

  • Handicapbokse, herunder med særlig belysning i form af en LED-lampe
  • Lup som kan forstørre stemmesedlen og gøre den nemmere at læse, hvis du har nedsat syn.
  • Sort filtpen, så man tydeligt kan se, hvor man har sat sit kryds på stemmesedlen
  • Mulighed for at vognstemme. Vælgere, der ikke kan komme ind i valglokalet kan afgive stemme umiddelbart uden for valglokalet, f.eks. i en parkeret bil. 

Valgsteder med særlige tilgængelighedsforhold - Ravnsholthallen, Søparken 1, 3450 Allerød

  • Hæve-/sænkebord
  • Forstørrelsesapparat med skærm af typen CCTV (Closed Circuit Television). Det forudsættes, at du som vælger, selv er i stand til at regulere skriftstørrelse, kontraster og lysstyrke.

Er du ikke tilknyttet valgstedet Ravnsholthallen kan du søge om, at blive overført til dette valgsted.

Hjælpemidler når man brevstemmer

Ovenstående hjælpemidler vil blive stillet til rådighed i Borgerportalen på rådhuset, hvor man kan brevstemme i den normale åbningstid.

På bibliotekerne vil mindst et stemmerum forsynet med særlig belysning i form af en LED-lampe. Endvidere kan du få stillet en lup og sort pen til rådighed.

Alle vælgere hører som udgangspunkt til et bestemt valgsted i nærheden af, hvor man bor. Valgstederne er indrettet, så de har bedst muligt tilgængelighed også for vælgere med et handicap eller nedsat førlighed.

Hvis du har et handicap eller nedsat førlighed kan du søge om at stemme på valgdagen på et andet, mere tilgængeligt valgsted i kommunen.

Sådan ansøger du om at stemme på et andet valgsted

Ansøgningsfrist: Borgerservice skal have den udfyldte ansøgningsblanket senest kl. 12, otte dage før valgdagen.

Du kan komme i kontakt med Borgerservice på følgende måder:

  • Telefonisk henvendelse til Borgerservice på 48 10 01 00

  • Fremmøde i på Rådhuset, Bjarkesvej 2, 3450 Allerød

  • Mail: kommunen@alleroed.dk 

Valgdagen

Brevstemme i Allerød Kommune

Det vil fremgå af de valgspecifikke sider på kommunens hjemmeside, hvornår du kan brevstemme. Informationen bliver også annonceret i pressen. 

Det er muligt at brevstemme fra Allerød Rådhus og Bibliotekterne (Allerød og Lynge).

Husk legitimation og valgkort

For at brevstemme skal du medbringe gyldig legitimation, f.eks. kørekort, pas eller sundhedskort. Hvis du har modtaget dit valgkort, skal du også medbringe det.

Sådan brevstemmer du

Når du brevstemmer, får du en stemmeseddel, hvor du selv skal skrive partiets navn eller bogstavbetegnelse, samt evt. navnet på en bestemt kandidat. I stemmeboksene vil der være opslag med de opstillede partier/lister og kandidater.

Hvis du fortryder din brevstemme, kan du ændre din stemme ved at brevstemme igen. Det vil altid være den senest afgivne brevstemme, der er gyldig. Når du har afgivet din brevstemme, kan du ikke stemme på valgdagen.

Brevstemme i andre kommuner

Du har mulighed for at brevstemme i alle landets kommuner i en periode, der er fastsat på forhånd.

Åbningstiderne kan dog variere fra kommune til kommune, da rådhusene har forskellige åbningsdage. Derfor er det en god idé at tjekke, hvornår der er åbent for brevstemning i netop din kommune, før du møder op.

Vær også opmærksom på, at nogle kommuner kan kræve, at du bestiller tid på forhånd for at kunne afgive din stemme.

Hvis du på grund af sygdom eller manglende førlighed ikke kan møde op på valgdagen, kan du søge om at stemme i eget hjem.

Hvis du har mulighed for at brevstemme på f.eks. sygehuset eller ved dagophold på plejehjem, kan du ikke brevstemme i hjemme

Sådan ansøger du

Du ansøger om at brevstemme i eget hjem ved at ringe til Borgerservice og bede om at få tilsendt et ansøgningsskema. Borgerservice kan kontaktes på tlf. 48 10 01 00.

Borgerservice skal have det udfyldte ansøgningsskema inden en bestemt fastsat dato. Se herom på de valgspecifikke sider, som offentliggøres på hjemmesiden forud for valget.

Hjemmeplejen eller din hjemmehjælper kan hjælpe dig med at udfylde og aflevere ansøgningsskemaet.

Afgiv stemme i eget hjem på en bestemt fastsat dato

En valgtilforordnet og en kommunal medarbejder besøger vælgere i eget hjem på en bestemt fastsat dato, som der vil være informeret om på hjemmeside mv. Besøget vil foregå efter nærmere aftale. Se herom på de valgspecifikke sider.

Har du brug for hjælp til at ansøge om at stemme hjemme?

Du kan få hjælp ved at ringe til Borgerservice indenfor åbningstiden på tlf. 48 10 01 00 eller sende en mail via kommunen@alleroed.dk.

Få hjælp til at få forklaret stemmesedlen eller til at sætte dit kryds.

Personer der hjælper må ikke give dig råd om, hvem du skal stemme på eller opfordre dig til at stemme på et bestemt parti eller kandidat. 

Det er en forudsætning, at du utvetydigt overfor dem, der yder hjælp, kan fortælle, hvilket parti eller hvilken kandidat du ønsker at stemme på. Det er ikke nok, at det for eksempel står på en seddel, som du har haft med hjemmefra, eller at det bliver formidlet ved hjælp af en tolk.

Hvem må hjælp dig?

Hvis du selv vælger en person kan det for eksempel være et familiemedlem, en ven eller ægtefælle.

Du kan vælge en af disse 3 tilgange til at få hjælp: 

  • to myndighedspersoner fra valgstedet (valgstyrere eller tilforordnede vælgere) 

  • en person, du selv har valgt og en myndighedsperson på valgstedet (valgstyrer eller tilforordnede vælger)

  • en person, du selv har valgt (uden myndighedsperson)

Betingelser

Der er to betingelser som skal være opfyldt, hvis du kun ønsker hjælp fra en person, du selv har valgt:

  1. Du skal tydeligt sige til en valgstyrer eller en valgmedarbejder, at du kun ønsker hjælp fra en bestemt person, som du selv har valgt.

  2. Dit ønske om hjælp skal skyldes en funktionsnedsættelse, som enten er synlig med det samme eller kan dokumenteres.

Tavshedspligt

De myndighedspersoner, der hjælper dig med at stemme, har tavshedspligt med hensyn til, hvad du har stemt.

Du kan klage over et afholdt valg, f.eks. hvis du har mistanke om, at valghandlingen ikke er foregået korrekt.

Klagen skal være skriftlig.

Hvis du ønsker at klage over valget, skal dette ske til Indenrigs- og Sundhedsministeriet, senest en uge efter valget.

Klag til indenrigsministeriet

Til kommunalvalget skal der klages til byrådet, senest en uge efter valget.

Frist for klager offentliggøres på hjemmesiden forud for valget.

Valgplakater

Du  må opsætte valgplakater på højst 0.8 m2 fra kl. 12 den 4. lørdag før valgdagen uden tilladelse fra kommunen. Ved folketingsvalg dog fra statsministerens annoncering af valget.

Opsætning af plakaterne skal følge de retningslinjer, der er udstukket fra staten. 

 Læs reglerne for valgplakater

 Valgplakater på kommunens arealer

Klager over valgplakater

Plakater opsat i strid med gældende regler kan anmeldelse til teknikogdrift@alleroed.dk eller via tlf. 48 10 01 00.

Er plakaterne til fare for trafikanter, skal du, uden for Allerød Kommunes åbningstid, kontakte Nordsjællands politi.

Kontakt Nordsjællands Politi

Kandidater kan efter valget aflevere brugte valgplakater på Norfors’ genbrugspladser, der opstiller opsamlingsmateriel hertil: 

  • Allerød Genbrugsplads - Nordkranvej 10, 3540 Lynge

  • Bakkegårdsvej Genbrugsplads - Bakkegårdsvej 404B, 3050 Humlebæk

  • Blokken Genbrugsplads - Blokken 48-60, 3460 Birkerød

  • Containerhaven Genbrugsplads - Rundforbivej 174, 2850 Nærum

  • Vandtårnsvej Genbrugsplads - Vandtårnsvej 2, 2980 Kokkedal

For at sikre, at plakaterne kan genbruges, skal de ansvarlige for nedtagningen af valgplakater være opmærksom på følgende:

  • Plakaterne skal være lavet af PP plast (polypropylen) med maks. 30 % kridt/talkumindhold – optimalt er plakaten lavet af rent PP uden kridt/talkum. Kan kendes ved, at plakaten er opbygget som en hvid plade med lameller.
  • Plakaterne skal være renset for strips/snore eller andet materiale fra ophængningen. Undtaget er dog strips, der er indkøbt i PP-materiale.
  • Kontrafejet på valgplakaten skal være trykt/printet direkte på plakaten – det må ikke være påklistret papir.

Det er vigtigt, at disse tre punkter følges, da Norfors i værste fald kan risikere, at valgplakaterne ikke kan genbruges men kun nyttiggøres, hvilket økonomisk og ikke mindst miljømæssigt er uhensigtsmæssigt.

Sekretariatet

Tlf.: 48 10 01 00

Mandag kl. 12:00 - 17:00
Tirsdag   kl. 08:00 - 14:00
Torsdag  kl. 12:00 - 17:00

sekretariat@alleroed.dk

Benyt sikker mail, når du vil dele følsom information med os.

Allerød Rådhus
Sekretariatet
Bjarkesvej  2
3450 Allerød

Vil du vide mere om valget?