Valg 2025
Tirsdag den 18. november 2025 er der kommunalvalg og valg til regionsrådet.
Du kan finde kandidatlisterne på:
Tirsdag den 18. november 2025 er der kommunalvalg og valg til regionsrådet.
Du kan finde kandidatlisterne på:
Du kan stemme til kommunalvalget, dvs. byrådet og regionsrådet, når du er fyldt 18 år, har fast bopæl i Allerød Kommune og desuden opfylder ét af disse krav:
Valgretten omfatter også personer, som er frataget den retlige handleevne efter værgemålslovens § 6, når disse i øvrigt opfylder valgretsbetingelserne nævnt ovenfor.
Hvis du er fyldt 18 år, er statsborger i et af de øvrige lande i EU og er registreret i Udenrigsministeriets protokol, har du også ret til at stemme til kommunalvalget.
Valgretten er afskaffet for følgende personer:
Valgstederne er åbne fra kl. 8.00 til kl. 20.00.
På dit valgkort kan du se hvilket valgsted du skal benytte.
Der er fem valgsteder i Allerød Kommune:
Har du et handicap eller nedsat førlighed, der gør det svært for dig, at benytte det valgsted du tilhører, kan du søge om på valgdagen at stemme ved et mere tilgængeligt afstemningssted i kommunen.
Du kan få hjælp ved at ringe til Borgerservice på Tlf. 48 10 01 00 eller via kommunen@alleroed.dk
Borgerservice skal have det udfyldte ansøgningsskema senest mandag den 10. november 2025 kl. 12.
Du modtager dit valgkort med posten inden valget, og husk at medbringe det på valgdagen.
Har du ikke modtaget dit valgkort senest torsdag den 13. november 2025, men mener, at du har ret til at stemme, skal du henvende dig til Borgerservice i kommunen.
Kontakt Borgerservice på tlf. 48 100 100 eller send os en mail via
Det samme gælder, hvis der er fejl på dit valgkort.
Du kan brevstemme på rådhuset i den normale åbningstid fra tirsdag den 7. oktober 2025 kl. 8 til og med fredag den 14. november 2025 kl. 16.00.
Der afholdes ekstra åbent kun for brevstemmer på rådhuset lørdag den 1. og 8. november 2025 mellem kl. 10.00 - 14.00 samt fredag den 14. november 2025 kl. 10-16.
Du kan også stemme på bibliotekerne i Allerød og Lynge i den bemandede åbningstid fra tirsdag den 28. oktober 2025 til og med fredag den 14. november 2025 kl. 15.00.
Husk medbringe legitimation, som f.eks. pas, sundhedskort, kørekort eller dit valgkort.
Hvis du på grund af sygdom eller nedsat førlighed ikke kan møde op på valgdagen, kan du søge om at stemme hjemme. Hvis du har mulighed for at brevstemme på f.eks. sygehuset eller ved dagophold på plejehjem, kan du ikke brevstemme i eget hjem.
Du kan give besked til hjemmeplejen eller din hjemmehjælper, som hjælper dig med, at udfylde og også aflevere ansøgningsskemaet. Du kan også få en anden til at underskrive din ansøgning, hvis du ikke selv er i stand til dette.
Du kan få udleveret skemaet ved at kontakte hjemmeplejen, hvis de i øvrigt kommer hos dig Ellers kan du kontakte Borgerservice, ved at ringe på telefon 48 10 01 00, sende os en mail via kommunen@alleroed.dk eller Sikker mail
Ansgningsskema brevstemme i eget hjem med dato.pdf
Borgerservice skal have det udfyldte ansøgningsskema senest torsdag den 6. november 2025 kl. 18.00.
Hvis du er berettiget til stemme hjemmefra, vil du modtage besøg af to valgtilforordnede – der vil hjælpe dig med afgivelse af brevstemmen. Besøget vil foregå den 12. november 2025 og efter nærmere aftale.
Til kommunalvalget skal du klages skriftligt til byrådet senest tirsdag den 23. november 2025.
Du kan skrive Sikker Mail her eller e-mail kommunen@alleroed.dk eller Byrådet, Bjarkesvej 2, 3450 Allerød.
Valgkortet er dit bevis for, at du har lov til at stemme til valget. På valgkortet står hvor du skal stemme - altså dit valgsted.
Valgkortet skal medbringes både hvis du stemmer inden valgdagen - eller på selve valgdagen.
Du får du tilsendt valgkort også selvom, du måske allerede har stemt, inden valgkortene udsendes. Du bedes i så fald se bort fra valgkortet.
Er der fejl i dit valgkort, eller det er blevet væk og du ved hvor dit valgsted er, så mød op på valgstedet og medbring legitimation, såsom pas, sundhedskort eller kørekort.
Så udskriver vi et valgkort til dig på valgstedet.
Har du ikke har modtaget dit valgkort - eller har du mistet det og kan ikke huske valgstedet, beder vi dig kontakte Borgerservice og få oplyst, hvilket valgsted, du hører til.
Borgerservice kan på valgdagen ekstraordinært nås på tlf. 4812 6124 - kl. 9.00 til 20.00.
Herefter kan du møde op på valgstedet med legitimation og få lavet et valgkort på dagen.
Der er fem valgsteder i Allerød
Er du ikke tilknyttet valgstedet Ravnsholthallen kan du søge om, at blive overført til dette valgsted.
Ovenstående hjælpemidler vil blive stillet til rådighed i Borgerportalen på rådhuset, hvor man kan brevstemme i den normale åbningstid.
På bibliotekerne vil mindst et stemmerum forsynet med særlig belysning i form af en LED-lampe. Endvidere kan du få stillet en lup og sort pen til rådighed.
Alle vælgere hører som udgangspunkt til et bestemt valgsted i nærheden af, hvor man bor. Valgstederne er indrettet, så de har bedst muligt tilgængelighed også for vælgere med et handicap eller nedsat førlighed.
Hvis du har et handicap eller nedsat førlighed kan du søge om at stemme på valgdagen på et andet, mere tilgængeligt valgsted i kommunen.
Ansøgningsfrist: Borgerservice skal have den udfyldte ansøgningsblanket senest kl. 12, otte dage før valgdagen.
Du kan komme i kontakt med Borgerservice på følgende måder:
Det vil fremgå af de valgspecifikke sider på kommunens hjemmeside, hvornår du kan brevstemme. Informationen bliver også annonceret i pressen.
Det er muligt at brevstemme fra Allerød Rådhus og Bibliotekterne (Allerød og Lynge).
For at brevstemme skal du medbringe gyldig legitimation, f.eks. kørekort, pas eller sundhedskort. Hvis du har modtaget dit valgkort, skal du også medbringe det.
Når du brevstemmer, får du en stemmeseddel, hvor du selv skal skrive partiets navn eller bogstavbetegnelse, samt evt. navnet på en bestemt kandidat. I stemmeboksene vil der være opslag med de opstillede partier/lister og kandidater.
Hvis du fortryder din brevstemme, kan du ændre din stemme ved at brevstemme igen. Det vil altid være den senest afgivne brevstemme, der er gyldig. Når du har afgivet din brevstemme, kan du ikke stemme på valgdagen.
Du har mulighed for at brevstemme i alle landets kommuner i en periode, der er fastsat på forhånd.
Åbningstiderne kan dog variere fra kommune til kommune, da rådhusene har forskellige åbningsdage. Derfor er det en god idé at tjekke, hvornår der er åbent for brevstemning i netop din kommune, før du møder op.
Vær også opmærksom på, at nogle kommuner kan kræve, at du bestiller tid på forhånd for at kunne afgive din stemme.
Hvis du på grund af sygdom eller manglende førlighed ikke kan møde op på valgdagen, kan du søge om at stemme i eget hjem.
Hvis du har mulighed for at brevstemme på f.eks. sygehuset eller ved dagophold på plejehjem, kan du ikke brevstemme i hjemme
Du ansøger om at brevstemme i eget hjem ved at ringe til Borgerservice og bede om at få tilsendt et ansøgningsskema. Borgerservice kan kontaktes på tlf. 48 10 01 00.
Borgerservice skal have det udfyldte ansøgningsskema inden en bestemt fastsat dato. Se herom på de valgspecifikke sider, som offentliggøres på hjemmesiden forud for valget.
Hjemmeplejen eller din hjemmehjælper kan hjælpe dig med at udfylde og aflevere ansøgningsskemaet.
En valgtilforordnet og en kommunal medarbejder besøger vælgere i eget hjem på en bestemt fastsat dato, som der vil være informeret om på hjemmeside mv. Besøget vil foregå efter nærmere aftale. Se herom på de valgspecifikke sider.
Du kan få hjælp ved at ringe til Borgerservice indenfor åbningstiden på tlf. 48 10 01 00 eller sende en mail via kommunen@alleroed.dk.
Personer der hjælper må ikke give dig råd om, hvem du skal stemme på eller opfordre dig til at stemme på et bestemt parti eller kandidat.
Det er en forudsætning, at du utvetydigt overfor dem, der yder hjælp, kan fortælle, hvilket parti eller hvilken kandidat du ønsker at stemme på. Det er ikke nok, at det for eksempel står på en seddel, som du har haft med hjemmefra, eller at det bliver formidlet ved hjælp af en tolk.
Hvis du selv vælger en person kan det for eksempel være et familiemedlem, en ven eller ægtefælle.
Du kan vælge en af disse 3 tilgange til at få hjælp:
Der er to betingelser som skal være opfyldt, hvis du kun ønsker hjælp fra en person, du selv har valgt:
De myndighedspersoner, der hjælper dig med at stemme, har tavshedspligt med hensyn til, hvad du har stemt.
Du kan klage over et afholdt valg, f.eks. hvis du har mistanke om, at valghandlingen ikke er foregået korrekt.
Klagen skal være skriftlig.
Hvis du ønsker at klage over valget, skal dette ske til Indenrigs- og Sundhedsministeriet, senest en uge efter valget.
Til kommunalvalget skal der klages til byrådet, senest en uge efter valget.
Frist for klager offentliggøres på hjemmesiden forud for valget.
Du må opsætte valgplakater på højst 0.8 m2 fra kl. 12 den 4. lørdag før valgdagen uden tilladelse fra kommunen. Ved folketingsvalg dog fra statsministerens annoncering af valget.
Opsætning af plakaterne skal følge de retningslinjer, der er udstukket fra staten.
Valgplakater på kommunens arealer
Plakater opsat i strid med gældende regler kan anmeldelse til teknikogdrift@alleroed.dk eller via tlf. 48 10 01 00.
Er plakaterne til fare for trafikanter, skal du, uden for Allerød Kommunes åbningstid, kontakte Nordsjællands politi.
Kandidater kan efter valget aflevere brugte valgplakater på Norfors’ genbrugspladser, der opstiller opsamlingsmateriel hertil:
For at sikre, at plakaterne kan genbruges, skal de ansvarlige for nedtagningen af valgplakater være opmærksom på følgende:
Det er vigtigt, at disse tre punkter følges, da Norfors i værste fald kan risikere, at valgplakaterne ikke kan genbruges men kun nyttiggøres, hvilket økonomisk og ikke mindst miljømæssigt er uhensigtsmæssigt.
Tlf.: 48 10 01 00
Mandag kl. 12:00 - 17:00
Tirsdag kl. 08:00 - 14:00
Torsdag kl. 12:00 - 17:00
Benyt sikker mail, når du vil dele følsom information med os.
Log på med MitID for at sende sikker mail (Digital Post)
Allerød Rådhus
Sekretariatet
Bjarkesvej 2
3450 Allerød
